Vishandel- en rokerij Roeleveld
 
1pixel
1pixel Vis is gezond

 


Baby's:
In ons leven hebben we kleine hoeveelheden dierlijke (naast de plantaardige) meervoudig onverzadigde vetzuren (Omega-3) nodig voor een goede ontwikkeling van hersenen en ogen. Vis levert dit soort vetten. Zodra baby's zich ontwikkelen gaat hun hersen- en zenuwsysteem DHA (een van de vis omega-3s) verzamelen. Ze gebruiken het om hersenweefsel aan te maken, voor zenuwgroei, en voor het netvlies in de ogen. Voor de geboorte verkrijgen baby's hun DHA behoefte van hun moeder. Na de geboorte via de borstvoeding.

Zodra de moeder meer vis eet zal het aanbod DHA voor de baby groter zijn. Een gebrek aan omega-3 kan resulteren in achterstand of afwijkingen in de ontwikkeling van zenuwweefsel en mogelijk beschadigd zicht. Zo hebben te vroeg geboren baby's minder DHA in hun weefsel dan voldragen baby's. Deze baby's kunnen wel weer 'bijkomen' door borstvoeding of visolie-supplementen. Voor de beste groei en ontwikkeling van onze kinderen, hebben zwangere vrouwen behoefte aan voldoende hoeveelheden omega-3. Zij moeten dus regelmatig vis eten. Ook jonge kinderen doen er goed aan om meer voedsel met meervoudig onverzadigde vetzuren te eten.


Bevindingen:
Steeds duidelijker wordt dat regelmatig vis eten de kans op diverse gezondheids- problemen kleiner maakt. Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat vis in het algemeen middelt als preventie en ter behoud van de gezondheid. Hier een overzicht van de gunstige invloed van het regelmatig eten van vis:De deskundigen concluderen: "één à twee maal per week vis eten is gunstig voor de kwaliteit van de voeding en een goede voeding levert gezondheidswinst. En bij tenminste één van die vismaaltijden dient men een vette vissoort te eten. Dus vaker vette vis op het menu!"


Hart- en vaatziekten:

Jaarlijks overlijden veel mensen aan hartklachten en duizenden zijn door deze ziekte beperkt in hun doen en laten. Toch kunnen we beginnende hartklachten vertragen of voorkomen door onze eetwijze te veranderen. Uiteraard kan voedsel niet de ziekmakende effecten van roken, hoge bloeddruk, overgewicht en gebrek aan sport onderdrukken. Maar we zouden hierdoor wel een langer leven tegemoet kunnen gaan. In een onderzoek in 1982 in North Carolina, USA uitgevoerd onder dertien duizend mannen naar het hoge risico van hartklachten werd bekeken of veranderingen in gewoonten (inclusief eetwijze) hartklachten kon verminderen. Uit het onderzoek bleek dat mannen die 2 à 3 keer per week vis aten langer leefden dan degene die dat niet deden. Zij hadden niet alleen minder hartklachten, tevens hadden zij minder kans op overlijden, wat de oorzaak ook was. En net zo belangrijk, de kanker percentages waren niet hoger onder de viseters. Het eten van vis voorkomt geen hart-infart, maar mensen die minimaal twee maal per week vis eten hebben een lagere kans op overlijden aan coronaire hartziekten, waaronder het hartinfarct valt. Uit het onderzoek in Cardiff, Wales bleek dat mensen die minimaal twee keer per week vette vis aten 29% minder kans hadden om te overlijden aan een hartziekte.


Kanker:
Onderzoek heeft aangetoond dat visoliën, enzymen kunnen inactiveren die van belang zijn bij de kanker ontwikkeling in de dikke darm. Een dieet dat veel visoliën, dus omega 3 vetzuren, bevat verlaagd dus de hoeveelheid kankerverwekkende stoffen.


Ontstekingsreacties:
Verschillende studies suggereren dat w -3-vetzuren tegen ontstekingsziekten, zoals reuma en huidziekten, kunnen beschermen. Het effect van de w -3-vetzuren is afhankelijk van de concentratie vetzuren, de ketenlengte en het aantal dubbele bindingen in de keten.


Voedingswaarden:
Vis en visproducten leveren verschillende waardevolle voedingsstoffen. Zij zorgen bijvoorbeeld voor eiwit van hoge kwaliteit, voor een uitstekend soort vetten, vitaminen (A, B, D) en mineralen (waaronder jodium).

 
 
pixel gestreept
pixel
pixel gestreept
pixel
pixel gestreept
pixel
pixel gestreept
pixel
pixel gestreept
pixel
pixel gestreept
pixel
pixel gestreept
pixel
pixel gestreept
pixel
pixel gestreept